Social advertising set up

Yes, tof dat we gaan samenwerken! Voordat wij aan de slag kunnen met het inrichten van jouw social media advertentiecampagnes is er actie van jou kant nodig.

  • Je hebt een Business Manager account nodig
  • Je hebt een advertentie-account nodig
  • Je mag Big Waves Agency Partner Toegang tot je Facebook & Instagram pagina en advertentie-account geven via jouw Business Manager
  • De Facebook Pixel moet op je website staan
  • Je mag advertentiemateriaal (teksten, beelden etc.) bij ons aanleveren

Lees onderstaande informatie goed door. Hier leggen wij bovenstaande acties stap voor stap aan je uit. Kom je ergens niet uit? Stuur een e-mail naar campagne@bigwavesagency.nl. Wij helpen je graag! 

Team Big Waves Agency
Wendy, Michelle & Claudia

Big Waves Agency - Adverteren op Sociale Media

Heb je nog geen Business Manager?
Om te kunnen adverteren op Facebook en Instagram heb je een Business Manager nodig. Werk je nog niet met een Business Manager? Maak deze dan aan via deze link.

Big Waves Agency toegang verlenen
Big Waves Agency moet vervolgens als partner worden toegevoegd aan de Business Manager.  Daarmee geef jij ons toestemming om vanuit jouw account te kunnen adverteren. Je geeft ons toegang door onze Bedrijfsmanager ID in te voeren: 161266780726250.

Vervolgens voeg je Big Waves Agency toe aan zowel aan het advertentie-account (adverteerdersrechten) als aan de Facebook en Instagram pagina (paginabewerkersrechten)

Voor alle duidelijkheid: Big Waves Agency kan niet bij je betalingsgegevens en heeft hier ook geen inzage in.

Om te kunnen adverteren is uiteraard ook een advertentie-account nodig.

Heb je nog geen advertentie-account?
Maak deze dan aan via je Business Manager account. Ga aan de linkerzijde naar Advertentie-account.
Klik op de button Toevoegen en klik op  Nieuw advertentie-account maken.

Zorg ervoor dat je als tijdzone AMS instelt en hanteer als valuta EUR. 

Heb je al een advertentie-account?
Check of je tijdzone op AMS staat en niet op Pacific Time (PST). En controleer of je valuta op EUR staat. Als je instellingen nog op Pacific Time staan en je past dit aan dan krijg je een nieuw advertentie-account. Daarmee verlies je eerder opgebouwde data. Heb je nog nauwelijks geadverteerd dan is dit niet erg en kun je prima een nieuwe advertentie-account aanmaken met tijdzone AMS en EUR. Heb je al best wel veel geadverteerd dan raden wij je aan om de PST te laten staan. Dan zullen wij een tijdconverter moeten gebruiken. 

Bestedingslimiet instellen
We raden je aan om een maandelijks bestedingslimiet voor je account in te stellen. 
Ga hiervoor in het menu naar Instellingen en klik op Betalingsinstellingen.
Vul het bedrag in dat je maximaal wilt besteden per maand. Dit bedrag kun je tussentijds altijd aanpassen. Hiermee bescherm je je account.

LET OP: zorg dat je wel voldoende marge houdt want je wilt niet dat je advertentiecampagnes tussentijds uitschieten doordat jij het limiet hier te beperkt hebt ingesteld.

De Facebook Pixel is een stukje html code die bijhoudt welke pagina’s jouw websitebezoeker bekijkt. Deze pixel is noodzakelijk om de resultaten van je social campagnes te kunnen meten en om de juiste doelgroepen op te kunnen bouwen en in- of uit te kunnen sluiten.

Hoe installeer je de Facebook Pixel?
De pixel moet EENMALIG aan de achterkant van je website worden geplaatst.  Zoek in het menu van de advertentieomgeving naar  Gebeurtenisbeheer en klik op Pixels. Klik op Een pixel maken.

Je kunt de code handmatig installeren. Er wordt door Facebook duidelijk aangegeven wat de beste plek is in de broncode. 
Of je kunt gebruik maken van een plugin. De bekendere CMS-systemen hebben zoals bijvoorbeeld  WordPress of WooCommerce hebben een partnerintegratie met Facebook. Je kunt hier lezen met welke CMS-systemen je van deze integratie gebruik kunt maken.

Is de Facebook Pixel juist geïnstalleerd? 
Als de pixel op je website is geplaatst kun je met de gratis Google Chrome Extensie ‘Facebook Pixel Helper’ eenvoudig controleren of deze werkt. Hoe je deze kunt installeren en gebruiken lees je hier.

LET OP: als de Facebook Pixel geplaatst is betekent dit dat er data over bezoekers op de website wordt bijgehouen. Dit moet vermeld worden in de cookiemelding van de website.

Je ontvangt van ons per mail de link naar onze gezamenlijke Google Drive map. Hierin kun je onderstaande zaken plaatsen en terugvinden.

Advertentiemateriaal
In de mappen ‘Beeldmateriaal’ en ‘Teksten’ kun je alle benodigde input voor de advertenties plaatsen.

Databestanden
Om de mensen op je mailinglijst te kunnen bereiken met social campagnes of om specifieke mensen, bijvoorbeeld klanten, uit te sluiten hebben wij jouw e-maillijst en klantenlijst nodig.

Plaats de volgende benodigdheden in de Google Drive map genaamd ‘Databestanden’: 
– 1 hoofdlijst met daarnaast relevante losse lijsten van je diverse producten/diensten/weggevers.
– De benodigde mailinglijst(en) in een .csv of .xls bestand
– De e-mailadressen in de 1e kolom onder elkaar.

Graag deze lijsten versleuteld (= voorzien van een wachtwoord) in de Drive map plaatsen i.v.m. de AVG wetgeving. 
Vanzelfsprekend gaan wij zorgvuldig met deze gegevens om. Na gebruik verwijderen wij de bestanden van Google Drive en eventuele download-mappen i.v.m. ons AVG beleid.

Meer informatie over hoe wij met deze datagegevens omgaan vind je in de verwerkersovereenkomst die bij de offerte is bijgesloten.

Strategie
In deze map vind je het strategiedocument met de bijbehorende social advertising strategie terug zoals besproken tijdens de strategiesessie. Dit document is ons startpunt. Uiteraard kunnen we de strategie op basis van resultaten of toekomstige plannen aanpassen. 

Rapportages
In deze map plaatsen wij maandelijks de uitgebreide rapportage met de resultaten van de afgelopen maand. Wekelijks ontvang je van ons een mail met een korte update van de resultaten van de afgelopen week. 

Hieronder vind je de specificaties voor het aanleveren van het advertentiemateriaal.

Aanleverdeadline
We willen je vragen de materialen minimaal twee werkdagen voor livegang van de campagne te plaatsen in de Google Drive map, zodat wij voldoende tijd hebben om de campagnes in te richten en een en ander te testen. Eerder is uiteraard altijd prettig. We sturen je de advertenties altijd ter akkoord voordat deze live gaan. 

Beeldmateriaal
Goede advertentiebeelden zijn cruciaal. Een sterk beeld zegt meer dan duizend woorden, cliché maar waar. Foto’s waarbij het gezicht van het merk of de business recht de camera in kijkt werken vaak het beste. Zorg voor heldere beelden met contrast, zodat deze goed opvallen in de overvolle tijdlijn. Foto’s gemaakt tijdens een event of talk doen het ook vaak goed. Bij campagnes voor weggevers zoals een e-book werkt opgemaakte visual of een beeld van de voorkant van het e-book (mock-up) ook vaak goed. 

Weet: 
– Bij voorkeur ontvangen wij vierkante foto’s (min. 1080 x 1080 pixels). 
– Omdat wij altijd A/B testen hebben we meerdere visuals per campagne nodig. Plaats een flinke selectie aan beeldmateriaal in de Google Drive, zodat wij zelf beeld kunnen selecteren om te testen. 
– Afbeeldingen mogen maximaal 20% tekst bevatten. Hoe minder tekst hoe beter, want de hoeveelheid tekst heeft invloed op het bereik van de advertentie. Je kunt de hoeveelheid tekst in je advertentiebeeld hier checken.  
– Via de gratis online tool Canva.com kun je heel eenvoudig advertentiebeelden in het juiste formaat opmaken.

Video’s
Heb je video’s voor je advertenties dan ontvangen wij deze video’s graag in een los bestand. Geen You Tube of Vimeo link! Facebook geeft de voorkeur aan video’s die rechtstreeks geupload zijn in Facebook of Instagram

Social media wordt heel veel gebruik tijdens het wachten. In de bus, trein, in de rij bij de supermarkt. Ondertiteling van je video’s is in onze ogen dus een must. En zorgt ervoor dat de resultaten van je advertenties verbeteren. Bij Lissa Agema van transcriptieservice.nl kun je ondertitel bestanden laten maken. Vanaf 35 euro per video. De kosten zijn afhankelijk van je videolengte.

Instagram Stories kun je zelf opnemen (maximaal 15 seconden) en opmaken via Instagram. Klik daarna op Opslaan in plaats van publiceren en vervolgens kun je de bestanden in de Google Drive plaatsen. 

Advertentieteksten
Het belangrijkste van een advertentietekst is dat het jouw tekst is. Durf duidelijk, uitgesproken en scherp te zijn in je teksten en laat jouw eigen stem horen. Des te duidelijker is waar je voor staat en voor wie je bent des te beter de advertentie over het algemeen presteert. 
Tegenwoordig worden alleen de eerste drie regels van de advertentietekst getoond op Facebook. Deze eerste drie regels moeten dus ontzettend krachtig zijn, zodat jouw potentiële klant getriggerd wordt om meer te lezen. 

Wij helpen uiteraard met de finetuning van de advertentieteksten en het testen van call to action’s waar mogelijk. 
Ook met advertentieteksten doen we graag A/B testen. We ontvangen dus per campagne graag meerdere teksten / diverse invalshoeken.

Advertentiebeleid
Facebook heeft een streng advertentiebeleid. Voorkom dat je account wordt geblokkeerd, want het daarna weer deblokkeren van je account is niet altijd mogelijk. Houd bij zowel het creëren van content voor jouw advertenties als het ontwikkelen van de bijbehorende landingspagina altijd rekening met het volgende:

– Scheldwoorden mogen niet worden gebruikt, ook geen woorden als  F**k, Sh*t en bad*ss. OOK in je ondertiteling van je video’s mag dit NIET.
– Als je merkwoorden als Facebook & Instagram gebruikt in je berichten schrijf deze ALTIJD met een hoofdletter. 
– Vermijd gezondheidsclaims, Facebook is hier niet dol op. 
– Vermijd zoveel mogelijk persoonlijke kenmerken.

Je kunt hier meer lezen over het advertentiebeleid van Facebook.

Landingspagina’s & bedankpagina’s
Een belangrijke factor voor het succes van een campagne is de landingspagina. Klikken op de link in de advertentie is doel nr. 1, maar eigenlijk begint het dan pas echt. Dan moet de landingspagina zo overtuigend zijn, dat iemand zich ook daadwerkelijk aanmeldt. Dat betekent dat de pagina er aantrekkelijk uit moet zien, maar ook de tekst moet kloppen met de belofte uit de advertentie. Een aantrekkelijke pagina betekent altijd less is more. Zorg ervoor dat de landingspagina van een weggever of webinar ‘clean’ is. Vraag de bezoeker alleen om gegevens die er écht toe doen (naam en e-mailadres). Dit zal zorgen voor een hoge(re) conversieratio. 
Uiteraard mag een salespagina wel uitgebreider zijn en meer informatie bevatten. Bezoekt iemand deze pagina dan kun je er vanuit gaan dat iemand zich al verder in het beslissingsproces bevindt en de aanschaf van jouw product of dienst serieus overweegt.  

Om de resultaten uit je social campagnes te kunnen meten hebben we de URL’s van de bedankpagina’s nodig. De bedankpagina is de pagina die verschijnt nadat de aanmelding voor je weggever, webinar of aanschaf van jouw product of dienst is voltooid.
Met behulp van de Facebook Pixel registreren we het verkeer dat via de social media advertenties op deze pagina terecht komt. Om de resultaten zuiver te kunnen meten moet deze bedankpagina uniek zijn per product en/of actie. 

 

 Hieronder vind je een kort overzicht van de belangrijkste advertentieformaten. Een uitgebreid overzicht van de specificaties vind je hier

Facebook ads (video & afbeelding)
Verhouding 1:1 (minimaal 1080 x 1080 pixels) of 4:5 (minimaal 1080 x 1350 pixels)
 
Instagram tijdlijn (video & afbeelding)
Verhouding 1:1 (minimaal 1080 x 1080 pixels) of 4:5 (minimaal 1080 x 1350 pixels)
 
Instagram Stories

9:16 (minimaal 1080 x 1920 pixels) – plaats in de onderste halve centimeter van de Instagram Stories geen tekst, want daar plaatsen wij de swipe up button. Instagram Stories mogen maximaal 15 seconden zijn. 

 
 
 

We kijken er naar uit om samen met jou te gaan knallen! onderstaande informatie goed door. Mochten er n.a.v. bovenstaande informatie nog onduidelijkheden zijn laat dit dan gerust weten via campagne@bigwavesagency.nl. Wij helpen je graag! 

je groei van morgen gaat over de keuzes die je NU maakt