Succesvol verkopen via webinars

Voordat mensen bij je kopen is er vertrouwen nodig. Vertrouwen dat het probleem dat je doelgroep heeft kan worden opgelost en dat jij met je product of dienst exact de juiste persoon bent om hen hierbij te helpen. 

Als je online programma’s verkoopt brengt het geven van een webinar, een gratis online training, dit vertrouwen in een enorme stroomversnelling waardoor je makkelijker verkoopt.

In dit artikel delen we de strategie waarmee onze klant, voormalig kindertherapeute en opvoeddeskundige Elise Verheul, continue haar webinars goed vult met kwalitatieve leads en daarin succesvol haar online programma verkoopt.

Elise Verheul

Elise Verheul heeft jarenlange ervaring als voormalig kindertherapeut en ouderbegeleider en heeft de afgelopen 13 jaar veel ouders geholpen bij het stellen van liefdevolle grenzen. Zij heeft een online programma dat ze primair verkoopt via haar gratis webinars. 

In deze webinars deelt ze waardevolle kennis waardoor haar doelgroep haar als expert gaat zien. Het webinar maakt haar bedrijf bovendien persoonlijk. Het is live, visueel en interactief. Maar haar uiteindelijke doel van het webinar is natuurlijk verkopen. 

Heldere strategie

Een succesvol webinar vraagt naast een goede voorbereiding om een heldere strategie. Door te adverteren op sociale media zorgen we er samen met Elise voor dat zoveel mogelijk jonge ouders kennis maken met haar visie ‘opvoeden vanuit liefdevolle verbinding’ en haar webinar ‘Liefdevol Grenzen Stellen’. 

De resultaten van onze samenwerking in de maand januari 2020:
135.200 jonge ouders hebben via de campagne kennisgemaakt met haar visie. In totaal hebben wij in januari 1.109 webinar aanmeldingen geworven voor haar webinar. De ROI van deze campagne is: 622%.

Wil jij succesvol leads aantrekken via sociale media advertenties? Download direct ons gratis e-book met daarin 55 in de praktijk bewezen succesvolle social media advertenties.

8 elementen voor een succesvol webinar

Dit is een fantastisch resultaat maar dit komt zeker niet vanzelf. Een aantal elementen zijn van cruciaal belang om het zo succesvol te krijgen.

Stap 1. Focus op je ideale klant

Bij het werven van nieuwe aanmeldingen voor je webinar is het belangrijk dat je doelgroep kristalhelder is. Wie is je ideale klant? Wat is het grootste probleem van je ideale klant waar jij bij kunt helpen? Hoe specifieker je doelgroep hoe efficiënter je je advertentiebudget besteed. 

Elise Verheul focust zich op een niche doelgroep; jonge ouders. Hierdoor weet ze heel goed wat er bij die doelgroep speelt. Wat hun problemen zijn. Zij kan hen hierdoor hele relevante en waardevolle informatie bieden. Daardoor gaan ze zich herkennen in de boodschap en geeft ze hen het gevoel dat zij hen begrijpt. 

Eén van de voordelen van adverteren op sociale media is dat je niche doelgroepen heel specifiek kunt targetten op Facebook en Instagram. Dit kan door middel van interesses zoals ‘peuter’, ‘opvoeding’ en ’kinderopvang’. Ook kun je targetten op demografische gegevens, zoals ‘ouders met een kind van 0 tot 1 jaar oud’. Dit zorgt ervoor dat je je marketingbudget effectief kunt inzetten en tegelijkertijd kwalitatieve leads zult krijgen. De kans op verkoop is daardoor groter.

 

Stap 2. Zorg voor een sterke landingspagina

De landingspagina is de pagina waar iemand zich daadwerkelijk op aanmeld voor het webinar en zijn gegevens achterlaat. Een goede landingspagina is cruciaal. Zorg voor een pagina met een kort en bondig formulier waarin naam en e-mailadres kan worden ingevuld. Toon de datum en het tijdstip van het webinar. Geef ook informatie over de spreker en het bedrijf en licht de inhoud van het webinar toe. Wat gaat je doelgroep leren of te weten komen wanneer ze deelnemen aan het webinar. Maak de ‘what’s in it for me?’ duidelijk. Zo kun je bijvoorbeeld testimonials van eerdere deelnemers aan de landingspagina toevoegen om de waarde van het webinar te benadrukken.

Vergeet niet om ook de bedankpagina, de pagina die direct verschijnt na de aanmelding, te benutten. De personen die hierop “landen” hebben interesse in datgene wat jij aanbiedt en zijn al betrokken. Profiteer hiervan. Je hebt op dat moment hun aandacht. Plaats bijvoorbeeld een korte video op de bedankpagina zodat mensen nog meer de drang en enthousiasme voelen om ook daadwerkelijk jouw webinar te gaan volgen.

Stap 3. Promoot het webinar

Duizend aanmeldingen voor het webinar krijg je niet zonder er iets voor te doen. Het is belangrijk om op tijd te starten met het promoten van je webinar. Start minimaal een week van tevoren met adverteren. 

Bij de campagne van Elise kiezen we voor advertenties op Facebook en op Instagram promoot het webinar ook via je nieuwsbrieflijst. Deze mensen kennen jou en je bedrijf al en zullen na een webinar sneller tot een aankoop overgaan.

Promoot het webinar niet door in e-mails alleen maar te zeggen ‘op datum X geef ik…’ etc. Maar leidt het in met storytelling en sluit je e-mail af met een call to action voor het webinar. Je kunt in ‘reguliere’ wekelijkse nieuwsbrief ook onderaan in de mail verwijzen naar het webinar. Zo wordt het niet storend voor lezers die niet willen deelnemen, maar geef je wel de mogelijkheid tot aanmelden voor de mensen die daar wel klaar voor zijn.

Wil je ontdekken waar jij kans laat liggen om nieuwe leads aan te trekken?
Plan een gratis strategy call in.

Stap 4. Verhoog de show up rate

Om ervoor te zorgen dat de personen die zich aangemeld hebben ook daadwerkelijk het webinar gaan volgen is het belangrijk om iets van jezelf te laten horen tussen het moment van aanmelden en de start van het webinar. 

Bij voorkeur meerdere keren. Je kunt een automatische mailflow ontwikkelen voor geregistreerden van het webinar om hen te verleiden daadwerkelijk naar het webinar te komen. Geef hen in de mails een tipje van de sluier zodat ze het gevoel krijgen dat ze het webinar écht niet mogen missen. Je kunt daarnaast een persoonlijk verhaal delen, waardoor ze jou en je bedrijf leren kennen en gaan vertrouwen. 

Ook is het sterk om reminders in de mailflow opnemen. Bijvoorbeeld 24 uur van tevoren om aan te geven dat ‘het morgen zover is’ en 1 uur voordat het webinar start. Houd je leads warm!

Stap 5. Bedenk wat je wilt bereiken

Denk voorafgaand aan het webinar goed na over wat je gaat pitchen tijdens het webinar. Zie een webinar niet als een verkoopgesprek. Dit is wel het uiteindelijke doel maar een webinar is een manier om deelnemers jou beter te leren kennen en de meerwaarde van je product of dienst te laten zien. Zodat er vertrouwen ontstaat. 

Stem de content af op de doelgroep. Kies een specifiek onderwerp. Benadruk de pijnpunten van je doelgroep en laat zien dat jij een oplossing kunt bieden. Ze moeten geïnspireerd raken en in actie willen komen. Als zij zien dat jij hen kunt helpen dan geloven ze sneller dat jouw aanbod werkt. Dit is effectiever dan puur focussen op de verkoop van je product of dienst.

Stap 6. Zorg voor interactie tijdens je webinar

Om tijdens het webinar meer connectie met de deelnemers te krijgen is het belangrijk om te zorgen voor interactie met je publiek. Je kunt van tevoren aangeven dat deelnemers tijdens het webinar vragen kunnen stellen middels een chat. Zo wordt het webinar voor iedereen waardevoller. Antwoorden op de vragen van de ene deelnemer kunnen ook voor de ander interessant zijn. Je kunt met een tussentijdse poll de kijkers ook meer betrekken bij het webinar. Je bouwt hiermee een relatie op met je publiek. 

Stap 7. Laat het aanbod aansluiten bij de inhoud

Sluit het webinar altijd af met het jouw aanbod. Het is sterk als dit een uniek tijdelijk aanbod is en perfect aansluit op de inhoud van het webinar. Als veel mensen je webinar volgen maar niemand schaft vervolgens je product of dienst aan, dan sluit het aanbod niet goed aan op de inhoud van het webinar of je hebt onvoldoende eventuele bezwaren weggenomen. 

Om dit te voorkomen, kun je bijvoorbeeld afsluitend aan je webinar een Q&A houden waarin je nog eventuele bezwaren kunt wegnemen. Het beantwoorden van vragen kan deelnemers die nog twijfelen over de aankoop van jouw product of dienst net over de streep trekken.

 

Let er wel op dat je aan het einde van het webinar, wanneer veel mensen in de ‘buying mood’ zijn, niet bij inhoudelijke vragen steeds terug te gaat naar de presentatie. Je kunt deze vragen beter bespreken in een follow-up.

Stap 8. Blijf content sturen

Als je webinar klaar is ben je er nog niet. Niet alle deelnemers kopen direct. En dat is volstrekt normaal. Maar je hebt wel enorm veel aan vertrouwen gewonnen. Houd deze relatie warm. 

Stuur ze binnen 24 uur een e-mail waarin je ze bedankt voor het volgen van het webinar en benoem het tijdelijke aanbod nog eens. Als je het webinar hebt opgenomen (doe dit vooral altijd!) kun je de replay sturen naar de deelnemers zodat ze het webinar nog kunnen terugkijken of kunnen delen. 

Tip! Vergeet niet de mensen die niet zijn komen opdagen mee te nemen in de follow up. Het kan altijd gebeuren dat mensen op het laatste moment toch nog afhaken. Dit betekent echter niet dat deze mensen geen interesse hebben in je webinar en aanbod. Je kunt hen per e-mail ook uitnodigen voor een eventueel volgend webinar. 

En hou het niet bij deze 24 uur, sommige mensen staan een jaar op je e-maillijst en volgen soms eerst 2 of 3 webinars voordat ze bij je kopen.  Zet in op de lange termijn en werk aan duurzame relaties. 

Wil je ook succesvol verkopen via webinars? Pas bovenstaande tips toe zodat ook jij – net als voormalig kindertherapeute en opvoeddeskundige Elise Verheul – winstgevende webinars kunt geven.

Wil je de werving van deelnemers voor je webinar(s) het liefst uit handen geven? Vraag nu een gratis strategiecall aan met met één van onze social advertising experts dan kijken we of we een match zijn en je verder kunnen helpen. 

Blog

Kraak de code van een continue stroom leads

Als ambitieuze ondernemer wil je maar een ding: groeien. Aan je drive zal het niet liggen. Je wilt het...
Lees verder
Blog

Een succesvolle challenge lanceren doe je zo!

Begin oktober 2019 organiseerde coach, auteur en spreker Claire van den Heuvel de Werken Met Energie Challenge. Zeven dagen...
Lees verder

Be there when the right people raise their hands