Slim groeien in je niche via social media marketing

Jouw product of dienst sluit perfect aan bij een specifieke doelgroep, maar hoe ga je die doelgroep bereiken? Jij wilt flink groeien maar nu schiet je nog te vaak met hagel. 

Een advertentie in de commerciële bladen heeft geen zin, veel te breed publiek en met jouw budget vaak maar een postzegel. Een advertentie in vakbladen is veel interessanter maar ook reteduur en ja wat is het rendement? Vakbeurzen zijn ook super interessant maar vragen veel van jou en je team en zijn flinke kostenposten. 

Om te groeien in je nichemarkt is een andere aanpak nodig. Slimme social media marketing zou wel eens jouw gateway kunnen zijn naar de groei die je zoekt.

In dit artikel licht ik toe hoe social media marketing jouw groei flink zou kunnen versnellen, want er zit veel potentieel in je nichemarkt. Het is nu alleen zaak jouw doelgroep jouw kant op te laten bewegen. 

Jij moet daar zijn waar de aandacht van jouw doelgroep is

Een ding is wel duidelijk, in die mobiele telefoon en in de social media apps is de aandacht. De eerste stap is ervoor zorgen dat je daar dus bent met je brand. Dit kan door toffe content te produceren voor je niche-doelgroep en deze te publiceren op je social media kanalen. Gratis bereik. Waarschijnlijk doe je dit al en loop je ongetwijfeld tegen het volgende probleem aan. Het organisch bereik van je social media kanalen is niet zo groot. Dit bereik neem door de populariteit van Facebook en Instagram, en de daardoor veranderende algoritmes, alleen maar af. Daarnaast vraagt het een behoorlijke lange adem en veel commitment om keer op keer engaging content te produceren. 

Het alternatief?

Dat ligt ook op sociale media maar dan in de vorm van paid media. Adverteren op sociale media. Specifieke doelgroepen zijn juist daar ontzettend goed te bereiken. Facebook, en daarmee ook Instagram heeft zoveel data, dat zij precies weten wie een wielerliefhebber is, wie er chefkok is, wie ondernemer is, wie zwanger is, wie jonge kinderen heeft, wie coach is, wie er manager is, wie Italië freak is, wie er gaat trouwen en zo kan ik nog wel even doorgaan. 

En het toffe is, zij geven jou toegang tot deze informatie. Nou ja, in de zin dat jij je advertentie-uitingen kunt laten zien aan deze specifieke groepen mensen op basis van interesse targeting en functie targeting. Niks mee 1/1 pagina’s adverteren in vakbladen die overpriced zijn maar heel gericht je doelgroep bereiken. 

Wil jij succesvol leads aantrekken via sociale media advertenties? Download direct ons gratis e-book met daarin 55 in de praktijk bewezen succesvolle social media advertenties.

Hoe komt Facebook aan deze data?

Facebook verzamelt deze date middels de Facebook pixel en jouw Facebook profiel. Facebook weet daardoor precies waar jij in bent geïnteresseerd en stop je vervolgens in virtuele ‘bakken’. Aan die bakken kun jij jouw advertenties laten zien. En dat kan al vanaf 5 euro per dag. Je krijgt in verhouding tot die vakbeurs of dat magazine gegarandeerd een enorm bereik in jouw doelgroep. Waarom nog wachten?

En als ze eenmaal in eigen virtuele Facebook ‘bakken’ zitten, doordat zij betrokken zijn geweest bij je pagina, een deel van je video hebben bekeken of je website hebben bezocht, kun je deze groepen ook nog gaan retargeten en keer op keer uitingen laten zien van jouw brand. Zo kun je je merk laden en is jouw merk top of mind als mensen ready to buy zijn. 

Strategische aanpak is essentieel

Nu kun je lukraak al je timeline berichten gaan promoten maar ik raad je aan om toch iets gerichter te werk te gaan en eerst een advertentiestrategie uit te werken waarmee je jouw doelgroep door alle marketing fases heen loodst. Als iemand jouw brand nog niet kent vraagt dit tenslotte om een andere content benadering dan wanneer iemand je brand al kent of zelfs al een je product of dienst heeft gekocht. 

Het belangrijkste advies dat ik je hierin kan geven: duw niet je reclamefolder door die mobiel heen. Je zit op social. Daar willen mensen vermaakt worden. Inspireer, informeer, entertain. Laat ze verbazen, maak ze nieuwsgierig, prikkel. Durf te geven. En ga niet roepen, kijk ons hier eens (wij zijn WC eend). 

Stel je richt je op ouders met jonge kinderen, maak een gratis videoserie met ervaringsverhalen. Of als je je op de trouwmarkt richt, maak een gratis lookbook of inspiratiemagazine. 

“Geef datgene waar je doelgroep naar opzoek is. En zij gaan je vinden” 

Durf voluit in te zetten, dwars tegen de markt in. Want de meeste merken geven gewoon te weinig om überhaupt aantrekkelijk te zijn voor hun doelgroep. 

En vol inzetten op social media advertising hoeft niet te betekenen dat je deze groep voortaan maar betaald kan bereiken. Je kunt via sociale media er ook voor zorgen dat bijvoorbeeld je eigen mailinglijst flink groeit (owned media). Zodat jij nog goedkoper je doelgroep weet te bereiken, waarmee en wanneer je maar wilt. Die mailinglijst is tenslotte van je eigen bezit en niet afhankelijk van algoritmes, een veiling en Mark Zuckerberg zijn besluiten. Maar ja, moet je wel eerst een e-maillijst hebben.

Wil je ontdekken waar jij kans laat liggen om nieuwe leads aan te trekken?
Plan een gratis strategy call in.

Voordelen voor niche brands

Jij hebt als eigenaar of marketeer van een merk in een nichemarkt twee hele grote voordelen wat betreft adverteren op sociale media ten opzichte van brands die zich breder positioneren: 

1. Jij kent je ideale klant enorm goed

Jij weet precies waar jouw ideale mee stoeit. Wat hun issues zijn. Je kunt dus een hele specifieke en gerichte boodschap uitdragen. Je content marketing kan heel effectief zijn. Laat je doelgroep ervaren wat jij voor hen kunt betekenen door ze daadwerkelijk verder te helpen. Show that you do care. En laat die gerichte boodschap nu wel of niet het verschil betekenen dat die duim op sociale media stopt bij jou bericht. Omdat ze zich precies herkennen in jouw boodschap en jij hen het gevoel geeft dat je ze begrijpt als brand. 

2. Marketingbudget kun je heel efficiënt inzetten

Het is een voordeel dat je een specifieke doelgroep hebt. Deze kun je met adverteren op social media, tegen gunstige tarieven, heel goed bereiken. En het mooie is dat je midden in je doelgroep adverteert en daardoor precies kunt meten wat je bereik is, hoeveel mensen geklikt hebben, hoe lang een video is bekeken etc. 

De frustratie die je bij vakbladen en magazines hebt, omdat je nooit verder komt dan de oplages en niet weet hoeveel mensen je uiting hebben gezien, heb je bij social advertising niet. Met hetzelfde bedrag bereik je tig keer zoveel mensen via social media dan via een vakblad. Kortom, met social media advertising heb je veel meer grip op je marketingbudget.

Het is up to you wat je doet om nieuwe klanten voor jouw merk aan te trekken. je kunt blijven doen wat je altijd deed, blijven inzetten op de traditionele media en je helemaal suf posten in de hoop dat die klanten naar jou toekomen. Of je beweegt mee met de ontwikkelingen en profiteert slim van de kansen die er liggen op het gebied van sociale media marketing. 

Ben je benieuwd welke groeikansen er voor jou liggen? Wil je sparren met een specialist? Dat kan! Wij bieden gratis social strategy calls aan. In 30 minuten geven we je praktische toepasbare en direct uitvoerbare tips. Onze calls zijn populair, en we doen er maar een paar per maand. Claim dus nu meteen jouw plek!

ook groeien?

Download gratis 55 advertentievoorbeelden van succesvolle Facebook & Instagram advertenties

Blog

Kraak de code van een continue stroom leads

Als ambitieuze ondernemer wil je maar een ding: groeien. Aan je drive zal het niet liggen. Je wilt het...
Lees verder
Blog

Een succesvolle challenge lanceren doe je zo!

Begin oktober 2019 organiseerde coach, auteur en spreker Claire van den Heuvel de Werken Met Energie Challenge. Zeven dagen...
Lees verder

Be there when the right people raise their hands