Opvallen tussen de massa!

Waarom grijs blijven niet werkt.
En statements maken wel.

Grijs werkt niet. Waarom niet? Omdat het aanbod aan posts en advertenties op social media enorm is. Die tijdlijn staat altijd vol en blijft zichzelf vernieuwen. Met catchy beelden en verleidelijke teksten van anderen. Er zit dus maar één ding op: kleur kiezen. Zeg waar je voor staat. Durf op te vallen. Schop ergens tegenaan, maak een statement én blijf bij jezelf. 

In deze blog leggen we uit waarom opvallen met jouw advertentie oké is (hint 1 en 2) en geven we tips om aandacht te trekken. O ja, we vertellen ook iets over Tinder en onszelf.

Hint 1: opvallen moet, want je bent niet alleen

Was het maar zo’n feest dat jij de enige in jouw branche of vakgebied zou zijn die op social media adverteert. De realiteit is anders. Er zijn nog een heleboel anderen die dat óók doen. En dat is gelukkig helemaal niet erg. Kijk maar eens op je tijdlijn, iedereen doet iets, wil iets van je, kan iets voor je betekenen. Je moet opvallen tussen al je concullega’s, die óók briljante online producten, diensten of programma’s hebben. Ter geruststelling: de taart is groot genoeg voor ons allemaal. Maar jezelf uitspreken is wel handig om ervoor te zorgen dat je goed matcht met je klant. Dat brengt ons naar hint 2.

Hint 2: opvallen moet, want klanten willen kiezen

Er zijn steeds meer bedrijven om uit te kiezen, dus klanten worden steeds kieskeuriger. Geef ze eens ongelijk! Zeker als het gaat om grotere aankopen als trainingen of opleidingen is het logisch dat mensen vergelijkend warenonderzoek doen voordat ze in jou of jouw organisatie investeren. Ze moeten dan eerst iets van je vinden. En als je grijs blijft, dan vinden mensen niks van je. 

Klanten moeten vol overtuiging voor jou kiezen of vol overtuiging niet. Om een mismatch te voorkomen, is het daarom knetterbelangrijk dat jij jouw visie deelt en die roeptoetert. Alleen maar om het kiezen voor klanten makkelijker te maken. Bonus: je maakt het tegelijkertijd ook erg aantrekkelijk om meteen maar voor jóu te gaan. Haken ze af? Dan is dat niet erg. Dan is het blijkbaar ook geen match.

Hoe dan? 1) Ken je doelgroep - ja hoor, daar is-ie weer

We hebben het er al vaker over gehad. Doelgroep, doelgroep, doelgroep. Teken uit wie jouw ideale klanten zijn. Hoe zien ze eruit? Hoe oud zijn ze en waar houden ze van? Gaan ze op vakantie, hebben ze kinderen, wat zijn hun hobby’s? En, nog belangrijker: waar lopen ze tegenaan? Waar zit hun pijn? Waar verlangen ze naar? Waar hebben ze hulp bij nodig? En zorg dat jij daar social content omheen maakt. Dáár ontstaat de ideale match!

Wil jij succesvol leads aantrekken via sociale media advertenties? Download direct ons gratis e-book met daarin 55 in de praktijk bewezen succesvolle social media advertenties.

Hoe dan? 2) Gooi goeie titels in iemands gezicht

Een titel zegt alles. Spreek je uit, maak een statement. Of zoals wij zeggen: bam, erin. Het is de sleutel voor een goede advertentie: die kop, die titel, dat statement bepaalt of jouw mogelijke klanten meer over je willen weten. Dik ‘m dus gerust aan met vergrotende woorden, doe iets met alliteraties (zelfde beginletters), of gebruik de gebiedende wijs – net zoals wij doen in deze zin.

Hoe dan? 3) Statements alsjeblieft

Je wilt toch geen muurbloempje zijn? Durf kleur te bekennen, je uit te spreken, ergens tegenaan te schoppen. Niet alleen met een titel kun je je onderscheiden, ook in de tekst van je advertentie. Hoe meer je stelling inneemt, hoe succesvoller de match tussen jou en je doelgroep. Wat mensen niet leuk aan je vinden, maakt ook direct dat ze niet bij je passen. En als potentiële klanten je wél tof vinden, dan merk je dat aan je sales. 

Enne, een persoonlijk verhaal kan ook een statement zijn. Juíst. Zolang je maar durft te zeggen wie je bent en waar je voor staat. De volgende vragen kunnen hierbij helpen: wat frustreert me? Wat irriteert me nu aan mijn (potentiële en huidige) klanten? Wat zie ik gebeuren en wat vind ik belachelijk of zonde? Deel dat!

Hoe dan? 4) Basis op orde

Zorg ervoor dat je de basis op orde hebt. Durf te zeggen wat je visie is. Weet wat je merkwaarden zijn, ga 1000% staan voor wat je verkoopt. Heb het lef om flink te investeren in je marketing om nieuwe klanten aan te trekken en die relatie met je potentiële klanten op te bouwen. Kortom: ga voluit voor jouw (ondernemers)dromen.

Wil je ontdekken waar jij kans laat liggen om nieuwe leads aan te trekken?
Plan een gratis strategy call in.

Wat wij verder in petto hebben: online dating

Blijf bij jezelf, net als op datingsites

Een gouden metafoor, al zeggen we het zelf. Je bent op zoek naar de liefde van je leven. Een maatje, een klankbord en ook een mooie man. Of vrouw. Jij wilt dat die ander jou neemt zoals je bent, want aanpassen en je anders voordoen, die fase heb je wel gehad. Dan zijn er natuurlijk meerdere plekken waar je jouw lieftallige wederhelft kunt opduikelen. Hup, naar de kroeg, op vakantie of naar je favoriete sportclub. Of, en dat is tegenwoordig heel normaal, je werpt jezelf op online daten. Tinder? Misschien niet meer. Doet er ook niet toe. 

Waar je je ook aanmeldt, onherroepelijk is het moment daar. Het moment waarop op je een profiel moet aanmaken. Wat laat je zien, wat niet? Hoe zorg je ervoor dat mensen jóu zien op een manier die bij je past? Wat maakt je eigenlijk onderscheidend? Ga je een hele lap tekst typen, of maak je een kort geestig woordgrapje? Wil je met een alpaca op de foto gezien worden? Of kies je voor een melancholische blik over een meer? Als je kinderen hebt, vertel je dat meteen? Zet je er eigenlijk bij hoe lang je bent, of hoe oud? Dit is hoe een advertentie maken voor je bedrijf voelt. Ook hier geldt: hoe meer je bij jezelf blijft, hoe beter je datingprofiel of advertentie wordt.

Hoe wij het doen

Wat wij hierboven schrijven, geldt natuurlijk ook voor ons. Hoe wij opvallen? Door nuchterheid met een duidelijke visie. We staan open voor anderen en passen ons aan waar het kan. Maar een paar dingen zijn heel belangrijk voor ons. Dedication. Foundation. Action. Toewijding, de basis op orde en actie ondernemen. Met onze down-to-earth-houding durven we kritisch te zijn op de strategie- en social media advertenties van onze klanten. En we zullen het altijd zeggen als jij kleur moet bekennen. 

Ben je benieuwd welke groeikansen er voor jou liggen? Wil je sparren met een specialist? Dat kan! Wij bieden gratis social strategy calls aan. In 30 minuten geven we je praktische toepasbare en direct uitvoerbare tips. Onze calls zijn populair, en we doen er maar een paar per maand. Claim dus nu meteen jouw plek!

BUILD YOUR WAVE MAGAZINE

Voor ondernemers met grote online dromen

In dit magazine laten bruisende ondernemers zien hoe zij hun business bouwen. Zij werven allemaal klanten via sociale media en maken slim gebruik van de mogelijkheden die online ondernemen biedt.

Het magazine is helemaal gratis.

Blog

Hoe een weggever voor duizenden nieuwe mailadressen zorgt

Een weggever, dat moét je hebben. Bang dat je te veel weggeeft? Nee joh! Je kunt nooit te veel...
Lees verder
Blog

Wat niemand je vertelt: de waarheid achter adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook of Instagram wordt door vele ondernemers en marketeers gezien als het beloofde land. Als je dat...
Lees verder

Be there when the right people raise their hands