Kraak de code van een continue stroom leads

Als ambitieuze ondernemer wil je maar een ding: groeien. Aan je drive zal het niet liggen. Je wilt het serieus aanpakken en je weet wat dat betekent: flink investeren. Dat doe je dan ook. In een groter team bijvoorbeeld, het opschroeven van je online marketing of misschien wel verhuizen naar een ander pand. Hoe groei er ook uitziet voor jou, je kosten stijgen onvermijdelijk. Dat is een tijdje ok, maar hoe sneller je je inkomsten omhoog kunt krijgen hoe beter. Daar heb je klanten voor nodig.

Er zijn legio manieren om een continue stroom aan potentiële klanten aan te trekken, maar niet alle manieren zijn efficiënt. Want je wilt niet nu een dikke rij leads op de stoep hebben staan en volgende maand radiostilte. Bovendien wil je met scherp schieten, niet met hagel. Je hebt liever 100 leads die écht geïnteresseerd zijn in je bedrijf, dan 10.000 die vervolgens nooit bij je kopen. Tot slot wil je zeker niet nu al je tijd en kapitaal in marketing stoppen. Jij moet je focussen op onder andere je team, je klanten en de cijfers.  

Je hebt dus een plan nodig. Een strategie die voor jou werkt. Een systeem met een kop en een staart, helemaal passend bij de doelen die jij hebt. Waar je invloed op hebt. Dat je kunt bijsturen op de momenten dat dat nodig is. Omdat je harder wilt groeien, of juist even een break nodig hebt.  

Adverteren via social media is zo’n systeem. Dat is niet per se ingewikkeld, maar vraagt wel een paar strategische stappen om er écht een succes van te maken.

Wil jij succesvol leads aantrekken via sociale media advertenties? Download direct ons gratis e-book met daarin 55 in de praktijk bewezen succesvolle social media advertenties.

1. Bepaal je doel

Maak heel duidelijk wat je wilt bereiken. Hoe ziet groei er voor jou uit? Wil je een nieuwe, specifieke markt aanboren? Wil je je bereik vergroten? Wil je meer klanten naar je fysieke winkel trekken? Daarnaast: bepaal voor jezelf wanneer jij succes hebt behaald. Is dat een bepaald aantal nieuwe klanten per maand? Of wil je juist je naamsbekendheid vergroten? Deze eerste stap is essentieel. Alleen door je doelen helder te hebben, kun je bijsturen en optimaliseren.  

2. Krijg je doelgroep helder

Als je niet weet wie je wilt bereiken, blijf je met hagel schieten. Dat is niet alleen duur, dat is ook nog eens heel ongelukkig. Want jij wilt in contact komen met alleen die mensen voor wie jouw product of dienst écht waardevol is. Duik hier diep in. Hoe specifieker je kunt worden, hoe beter. Richt je bijvoorbeeld op jonge moeders? Kijk dan eens of je nog meer kunt inzoomen. Kun je er een echt persoon van maken? Waar woont ze? Welke hobby’s heeft ze? Waar is ze bang voor? Breng haar tot leven. Dit gaat je helpen om beter content en advertenties te maken, maar ook om gerichter te ‘targetten’.

3. Kies je kanalen

Waar zit je doelgroep? Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of jij Instagram of Facebook leuker vindt; het gaat erom dat jouw klant zich daar bevindt. Zo weet je zeker dat de content die jij met liefde maakt en de advertenties waar je in investeert goed landen en uiteindelijk effect hebben.  

Wil je ontdekken waar jij kans laat liggen om nieuwe leads aan te trekken?
Plan een gratis strategy call in.

4. Stippel de route uit

Deze vierde stap is cruciaal. Nu je weet wat je doel is, wie je wilt bereiken en welke kanalen je daarvoor in gaat zetten, is het nu tijd om je route uit te stippelen. Waar wil je mensen naartoe brengen? Welk verkoopkanaal? Hoe verleid je ze om die eerste stap zetten? Stel: je bent consultant en wilt meer aanmeldingen voor je gratis adviesgesprekken. Dan kun je direct gaan adverteren met je gratis calls. Maar slimmer nog is het om halverwege de route nog een fijne picknick tafel neer te zetten. In de vorm van een te downloaden e-book, of een gratis te volgen webinar. Door veel gratis waarde te geven, zal niet alleen jouw e-maillijst (jouw goudmijn aan leads) groeien, ook het vertrouwen van jouw klant. Of ze nu meteen al klant bij je worden of niet.

5. Loop met ze mee

Maar een klein percentage leads wordt ook meteen klant bij je. De meeste mensen hebben langer nodig, zeker als wat je verkoopt een flinke uitgave is. Vergeet dus niet om in contact te blijven met de mensen die jouw e-book hebben gedownload, of zich hebben ingeschreven voor je gratis webinar. Blijf met ze meelopen in hun customer journey. Stuur ze regelmatig een nieuwsbrief of update. Deel je blogs of andere content met ze. Blijf ze voeden met al die waarde die jij te bieden hebt. Zo ben JIJ top of mind als ze wel toe zijn aan kopen. Dit principe geldt overigens ook voor iedereen die WEL klant bij je wordt. Weet jij relevant en boeiend te blijven voor je bestaande klanten, kun je ook in de toekomst op ze rekenen als je iets nieuws lanceert.

Heb je je systeem eenmaal staan, kun je gaan herhalen en opschalen. Je kunt nieuwe routes gaan uitstippelen richting je verkoopkanaal. Misschien wil je een gratis videotraining maken? Of een podcast-serie? Als je de code eenmaal gekraakt hebt, is de sky de limit. Hallo, groei!

Ben je benieuwd welke groeikansen er voor jou liggen? Wil je sparren met een specialist? Dat kan! Wij bieden gratis social strategy calls aan. In 30 minuten geven we je praktische toepasbare en direct uitvoerbare tips. Onze calls zijn populair, en we doen er maar een paar per maand. Claim dus nu meteen jouw plek!

ook groeien

Download gratis 55 advertentievoorbeelden van succesvolle Facebook & Instagram advertenties

ook groeien?

Download ons e-book door hieronder je gegevens achter te laten…

Blog

Opvallen tussen de massa!

Waarom grijs blijven niet werkt. En statements maken wel. Grijs werkt niet. Waarom niet? Omdat het aanbod aan posts...
Lees verder
Blog

Hoe een weggever voor duizenden nieuwe mailadressen zorgt

Een weggever, dat moét je hebben. Bang dat je te veel weggeeft? Nee joh! Je kunt nooit te veel...
Lees verder

Be there when the right people raise their hands