Hoe een weggever voor duizenden nieuwe mailadressen zorgt

Een weggever, dat moét je hebben. Bang dat je te veel weggeeft? Nee joh! Je kunt nooit te veel kennis delen. Mensen gaan juist door die ervaring voor jou, de diensten die je biedt of de producten die jij verkoopt. Dus geef iets gratis, deel alles wat er te delen valt

Ja ja, dat zal allemaal wel. Straks geef je iets weg waar niemand op zit te wachten en sla je de plank volledig mis. Hoe weet je nou dat mensen blij worden van jouw weggever? 

Neem een voorbeeld aan coach en online ondernemer Dolly Heuveling van Beek. Zij kent haar doelgroep door en door en adverteert continu met haar weggever ‘onmisbare coachtools voor coaches van de toekomst’. Zo genereert ze in één maand tijd 5200 nieuwe aanmeldingen voor haar mailinglijst. Niet weinig, zullen we maar zeggen. Wil jij met jouw weggever óók meer leads genereren? Volg dan de zeven weggeef-regels. 

Zeven weggeef-regels

  1. Ken je doelgroep
  2. Verzin een knettergoede titel 
  3. Kies de juiste kanalen
  4. Zorg voor een goede landingspagina
  5. Draai continu een campagne
  6. Verdiep je in data en stel bij waar nodig
  7. Regel een goede follow-up (mail je nieuwe leads regelmatig)

Rule #1: Ken je doelgroep

Waar zitten de angsten, pijnen, problemen, hulpvragen en verlangens van jouw doelgroep? Waarmee kan jij ze helpen, blij maken, verder brengen? Maak glashelder voor jezelf hoe de verschillende persona’s die in jouw doelgroep zitten, eruit zien. Geef ze een naam, een leeftijd, beeld je in hoe ze hun vrije tijd doorbrengen, waar ze eten en waar ze waarde aan hechten. Hoe beter je je doelgroep kunt beschrijven, hoe gerichter je met je weggever kunt inspelen op hun problemen of verlangens, en hoe gerichter je kunt adverteren.

Rule #2: Knettergoede titel, strakke content, vette visuals

Zorg dat je de basis op orde hebt: de titel. En dan een knettergoede. Dat is de sleutel voor een weggever die duizenden aanmeldingen oplevert. De titel bepaalt of de doelgroep wel of niet op je advertentie klikt. Dik ‘m dus gerust aan met vergrotende woorden. Opvallen, opvallen, opvallen! Daarnaast is fijn als je toffe teksten hebt die duidelijk maken wat jij doet en weggeeft en waarom. Vette visuals waarmee je opvalt, zijn minstens zo hard nodig. Het moet van die overvolle social media tijdlijn afknallen. Er zijn met jou namelijk nog vele anderen die iets willen verkopen, vertellen of weggeven.

Wil jij succesvol leads aantrekken via sociale media advertenties? Download direct ons gratis e-book met daarin 55 in de praktijk bewezen succesvolle social media advertenties.

Rule #3: Kanalen kiezen

Weet waar jouw doelgroep zich bevindt. Soms is dat vooral op Facebook, soms vooral op Instagram, soms op allebei. Misschien wil je ook wel op Google (via Google Ads) adverteren? Hoewel het gerucht gaat dat Instagram Facebook vervangt, zien wij in de praktijk nog veel mensen op Facebook rondhangen. Daar adverteren levert nog altijd veel op. Is je doelgroep jonger dan 35 jaar? Dan is Instagram Stories een goede plek om je boodschap over te brengen en je doelgroep aan te spreken met jouw catchy weggever.

Rule #4: Lekker laten landen

Heb je mensen zo ver dat ze geïnteresseerd zijn? Dan is een overzichtelijke landingspagina een must. Weinig poespas, goed werkend op alle apparaten (vooral op mobiel), met een duidelijke en prettige gebruikerservaring: je ziet wat welke gegevens je moet invullen en wat je daarvoor terugkrijgt: jouw weggever!

Rule #5: Continu campagne voeren

Klinkt een tikkie heftig, maar het betaalt zich uit: als je continu adverteert, zorg je continu voor een stroom nieuwe leads en herinner je je huidige klantenkring aan jouw bestaan. En zeker als je het hele jaar door iets weg kan geven waar jouw doelgroep iets aan heeft, dan is aan de lopende band campaignen meer dan de moeite waard.

Rule #6: Dive in je data

Misschien slaat jouw ene advertentie enorm aan, terwijl een andere niets doet. Daar wil je dan toch iets mee? Je data checken is gigantisch belangrijk, zeker tijdens draaiende campagnes. Bestudeer je data, of laat dat door iemand doen en stuur bij zodra het kan. Ook nádat je je potentiële nieuwe klanten een weggever cadeau hebt gedaan.

Wil je ontdekken waar jij kans laat liggen om nieuwe leads aan te trekken?
Plan een gratis strategy call in.

Rule #7: Funnelen en follow-uppen

Heb je die leads en mailadressen binnen gehengeld? Top! Je bent alleen nog niet klaar. Vanuit die mailadressen wil jij ze richting je sales bewegen. Misschien wil je jouw klanten vangen in een webinar, in een gratis call of Skypesessie. Maar voordat je ze over de streep trekt, moeten ze je eerst beter leren kennen: 15% gaat op korte termijn over tot actie, terwijl 85% tijd nodig heeft om overtuigd te raken van jou, jouw dienst of product. Advertentiecampagnes kunnen hier een bijdrage aan leveren, maar jouw nieuwsbrieven en mailings waarin je waarde, kennis en persoonlijke verhalen deelt, zijn minstens zo belangrijk. Voordeel van e-mailmarketing is dat je jouw doelgroep altijd kunt bereiken zonder dat je te maken hebt met algoritmes. Enne, vergeet niet de data rond je mailings in de gaten te houden (zie ook rule #6).

Trouwens, denk niet dat je iemand lastigvalt. Dat is echt niet zo! Elke keer dat jouw doelgroep je ziet, of iets van je leest, denken ze: dat is waar ook. Dat had ik nog nodig. Dat wilde ik nog doen. Maak daar gebruik van! Maar: hou het waardevol. Bied iets extra’s, iets persoonlijks en blijf weg van de cheesy salesmails. Doe zoals Dolly. Die blijft op briljante wijze in het koppie van haar doelgroep rondzoemen. 

Dolly? Wie is Dolly eigenlijk?

Dolly Heuveling van Beek is coach, online ondernemer en heeft een bedrijf waarmee ze haar eigen dromen en die van klanten vleugels geeft. Ze heeft sinds 2005 haar eigen bedrijf, volgde vele trainingen en workshops, organiseert grote events zoals DEVOTED live en leerde al meer dan 40.000 mensen online mediteren.

Wat geeft ze weg?

Tien onmisbare coachingtools. Stel jij bent coach, of overweegt coach te worden. Dan is het best handig als je daar wat tools bij krijgt. Online programma’s, favoriete tips, noem het op. Hoe fijn is het als een ervaren coach en succesvolle ondernemer tegen je zegt: dit doe ik en dit werkt voor mij. 
Dolly adverteert via Facebook in de tijdlijn en op Instagram via Instagram Stories om zichzelf zichtbaar te maken, is door de wol geverfd en heeft het principe van de weggever uitstekend begrepen. Lees hier bijvoorbeeld meer over het succes van haar meditatiechallenge. Niet onbelangrijk: ze weet precies aan wíe ze iets moet weggeven om een stapje dichter bij haar doel te komen: meer mailadressen, meer aanmeldingen voor haar webinar, meer deelnemers voor haar online coachingprogramma.

Wat zijn de resultaten?

Door de social media advertenties kwamen ruim 10.000 mensen op de landingspagina van Dolly haar weggever. Van die mensen schreef 48% zich in (bijna de helft) op haar mailinglijst. Concreet betekent dat Dolly 5200 nieuwe aanmeldingen heeft, binnen een maand, voor slechts 1,50 per aanmelding. Het is een hit. Doordat haar favoriete coachingstools aanslaan bij de doelgroep, zijn de kosten per aanmelding heel laag en is haar mailinglijst in korte tijd flink gegroeid.

Pro-tip: bonus via thank-you-page

Niet alleen speelt Dolly in op meer leads voor haar mailinglijst, ook de aanmeldingen voor haar webinar nemen toe. Dat komt doordat ze op de thank-you-page van haar weggever (de pagina die je ziet als je een weggever hebt aangevraagd) tussen neus en lippen door meldt dat ze binnenkort weer een webinar geeft. Tien procent van de mensen die de thank-you-pagina zien, schrijft zich daarvoor in. Tijdens dat webinar pitcht Dolly haar trainingsopleiding: dáár verkoopt ze. Een leuke bonus! 

Ben je benieuwd welke groeikansen er voor jou liggen? Wil je sparren met een specialist? Dat kan! Wij bieden gratis social strategy calls aan. In 30 minuten geven we je praktische toepasbare en direct uitvoerbare tips. Onze calls zijn populair, en we doen er maar een paar per maand. Claim dus nu meteen jouw plek!

ook groeien?

Download gratis 55 advertentievoorbeelden van succesvolle Facebook & Instagram advertenties

Blog

Hoe een weggever voor duizenden nieuwe mailadressen zorgt

Een weggever, dat moét je hebben. Bang dat je te veel weggeeft? Nee joh! Je kunt nooit te veel...
Lees verder
Blog

Wat niemand je vertelt: de waarheid achter adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook of Instagram wordt door vele ondernemers en marketeers gezien als het beloofde land. Als je dat...
Lees verder

Be there when the right people raise their hands