Een succesvolle challenge lanceren doe je zo!

Claire van den Heuvel Succesvolle Challenge

Begin oktober 2019 organiseerde coach, auteur en spreker Claire van den Heuvel de Werken Met Energie Challenge. Zeven dagen lang gingen de deelnemers praktisch aan de slag met 7 spirituele wetten & wijsheden. Visualiseren en mediteren, maar ook DOEN. De spirituele lessen daadwerkelijk toepassen in je dagelijks leven en werk. Er kwamen in de challenge onderwerpen aan bod als de wet van oorzaak en gevolg, overvloed, alignment en je openstellen voor de boodschappen van het universum. 

Om zoveel mogelijk deelnemers mee te laten doen aan deze gratis challenge zijn we ongeveer een maand voor de start van de challenge een wervingscampagne gestart op zowel Facebook als Instagram.
Uiteindelijk hebben 812 personen zich via de campagne aangemeld voor deze challenge.

Van alle 1.800 challenge deelnemers (aangevuld vanuit Claire haar mailinglijst) volgden ruim 500 deelnemers het afsluitende webinar en schreven 33 deelnemers zich in voor de Clairity Academy oftewel 1,8% van de challenge-deelnemers werd klant. De ROI van deze campagne is 3420%.
Een groot succes dus!

Hoe lanceer je zo succesvol een challenge?

Er zijn een aantal factoren die invloed hebben op het succes van deze challenge:

Timing is alles

Allereerst sluit deze Werken Met Energie Challenge perfect aan bij de tijdsgeest. Is een topic HOT op dat moment, is de kans op succes veel groter. Dit topic is daar een perfect voorbeeld van. Steeds meer mensen zijn op zoek naar een praktische, speelse en makkelijk toepasbare vorm van spiritualiteit. Mensen staan enorm open voor alternatieve inzichten. We hadden dus geen betere timing kunnen hebben. 

Speel jij dus met het idee van een challenge over mindset? Denk dan eens aan het begin van het nieuwe jaar. Dan is iedereen bezig met goede voornemens. Gaat jouw business over opvoeden of het gezin? Overweeg dan juist de zomervakantie, als ouders thuis zijn met hun kinderen. Mensen gaan eerder ‘AAN’ op een challenge wanneer het topic hen al bezighoudt.

Target de juiste doelgroep

Naast momentum is het belangrijk dat de doelgroep helder is. Voor wie is de challenge interessant? Hoe ziet de ideale klant eruit? Als je specifiek target is de kans groter dat het juiste publiek de challenge voorbij ziet komen. Op lange termijn zorg je er zo bovendien voor dat een deel van deze leads uiteindelijk ook klant wordt.

Wil jij succesvol leads aantrekken via sociale media advertenties? Download direct ons gratis e-book met daarin 55 in de praktijk bewezen succesvolle social media advertenties.

Aantrekkelijke content

Daarnaast is goede content natuurlijk key. Zowel de advertenties als de landingspagina moeten je doelgroep aanspreken en moeten er dus visueel goed uitzien. Let er bovendien op dat je advertentieteksten goed aansluiten op de problemen of het verlangen van de doelgroep. Dit zorgt voor een hogere CTR (doorklikratio).



 

 

 

 

 

 

Zorg er tijdens een wervingscampagne voor dat je goed blijft testen wat werkt. Oftewel: staar je niet blind op de goede resultaten, maar blijf continu testen of er iets beter kan. Door advertentieteksten met verschillende invalshoeken en verschillende visuals te (A/B-)testen leren wij wat wel en niet werkt voor de doelgroep. Met deze lessen optimaliseren wij vervolgens de campagne, wat je goedkope(re) leads oplevert.

Een goed presterende landingspagina

Klikken op de link in de advertentie is doel nr. 1, maar eigenlijk begint het dan pas echt. Dan moet de landingspagina zo overtuigend zijn, dat iemand zich ook daadwerkelijk aanmeldt. Dat betekent dat de pagina er aantrekkelijk uit moet zien, maar ook de tekst moet kloppen met de belofte uit de advertentie. Een aantrekkelijke pagina betekent altijd less is more. Zorg ervoor dat de landingspagina ‘clean’ is. Vraag de bezoeker alleen om gegevens die er écht toe doen (naam en e-mailadres). Dit zal zorgen voor een hoge(re) conversieratio.

Wil je weten of jouw landingspagina goed presteert? Deel dan het aantal clicks op de advertentielink door het aantal daadwerkelijke aanmeldingen. Wij hanteren als norm een conversieratio van minimaal 25%. Ligt het conversieratio voor jouw challenge lager? Dan is het is raadzaam om te kijken waar dit aan ligt en hoe je dit percentage kunt verhogen worden. Want hoe hoger de conversieratio, hoe lager over het algemeen de kosten per aanmelding. Oftewel: meer aanmeldingen voor hetzelfde budget.

Wil je ontdekken waar jij kans laat liggen om nieuwe leads aan te trekken?
Plan een gratis strategy call in.

Weet op welk platform je doelgroep zit bevindt

Als laatste is het cruciaal om goed na te denken over de platformen waarop de campagne moet worden gedraaid. Op welke kanalen zit je doelgroep? In de campagne voor deze challenge kozen we voor Facebook en Instagram, waarbij de focus binnen Instagram op Instagram Stories lag.

Maar een goede basis is het allerbelangrijkst

Alleen momentum, sterke content en een goede landingspagina zorgen helaas niet vanzelfsprekend voor een succesvolle campagne. Een succesvolle launch vraagt om een sterke basis. Een helder fundament onder je business en je marketing. Een heldere marketingboodschap die je regelmatig uitdraagt en een aanbod dat daar 100% op aansluit. Zo’n basis heb je niet zomaar in een dag op orde. Dat vraagt om een periode van zaaien. Pas als je je fundament op orde hebt, kun je gaan oogsten. Dat begint bij jou als ondernemer en jouw toewijding. Dat is het startpunt voor een kloppende en succesvolle marketingmachine. Jouw eigen goedlopende funnel.

Vervolgens kun je gaan focussen op het opbouwen van een mailinglijst. Daarvoor laat je mensen zich bijvoorbeeld inschrijven voor inspirerende webinars of je maakt een mooie weggever, zoals een e-book, die mensen kunnen downloaden. Zijn mensen bereid hun e-mailadres hiervoor achter te laten, dan weet je dat ze geïnteresseerd zijn in wat jij doet.

Op deze manier bouw je een mailinglijst op en dát is iets wat Claire van den Heuvel vóór de challenge al een langere tijd succesvol heeft gedaan. Dat is haar rock solid fundament. Zij houdt deze potentiële klanten structureel warm door hen waardevolle e-mails te sturen en hen bijna dagelijks via social media inspirerende content voor te schotelen. Hierdoor blijft zij constant top of mind bij haar doelgroep.

Dit vraagt discipline en langetermijnvisie, maar levert ontzettend veel op. Een betrokken, warme doelgroep inclusief waardevolle mailinglijst maakt dat een challenge sneller ‘gevuld’ wordt. Zo heeft Claire circa 1.000 deelnemers uit haar Instagram en mailinglijst gehaald. En dat kost haar helemaal niets. Puur goud dus!

Kwalitatieve leads zorgen voor sales

De Werken Met Energie Challenge heeft Claire afgesloten met een live webinar. Dit webinar sloot zij af met een salespitch waarin zij haar twee online programma’s promootte. Een enorme kans, want heel veel warmer worden de leads niet. Én deze mensen zijn gegarandeerd geïnteresseerd in jou en jouw aanbod, én ze zitten nog in de dankbare, hoge energie van de challenge. Dat dit ook in deze challenge een slimme zet was, blijkt wel uit de cijfers. Dit webinar en de follow up mails hebben in totaal voor 33 aanmeldingen voor Claire’s online programma’s gezorgd. Sluit een challenge daarom altijd af met een webinar. Het is een perfect moment, waarin je nog net iets meer vertrouwen kunt opbouwen, om de bezwaren van jouw doelgroep weg te nemen.

Samengevat: een succesvolle lancering komt voort uit een goede basis, gestructureerde funnel en sterke social campagne. Begin dus niet met een week voor de start van een challenge te werven maar werk continu aan het opbouwen van een relatie met jouw doelgroep. Hoe meer vertrouwen er is, hoe makkelijker jouw doelgroep een investering doet en jouw dienst afneemt. 

Ben je benieuwd welke groeikansen er voor jou liggen? Wil je sparren met een specialist? Dat kan! Wij bieden gratis social strategy calls aan. In 30 minuten geven we je praktische toepasbare en direct uitvoerbare tips. Onze calls zijn populair, en we doen er maar een paar per maand. Claim dus nu meteen jouw plek!

ook groeien

Download gratis 55 advertentievoorbeelden van succesvolle Facebook & Instagram advertenties

Blog

Opvallen tussen de massa!

Waarom grijs blijven niet werkt. En statements maken wel. Grijs werkt niet. Waarom niet? Omdat het aanbod aan posts...
Lees verder
Blog

Hoe een weggever voor duizenden nieuwe mailadressen zorgt

Een weggever, dat moét je hebben. Bang dat je te veel weggeeft? Nee joh! Je kunt nooit te veel...
Lees verder

Be there when the right people raise their hands